29 juni 2015

Promillekoll – och skydd av varumärken

Systembolaget har utvecklat mobil-appen Promillekoll för att kontrollera alkoholkonsumtion, bland annat genom att visa vilken promillenivå man har. Systembolaget lämnade inför lanseringen av mobil-appen in en varumärkesansökan till Patent- och registreringsverket, PRV, om skydd för varumärket Promillekoll i två olika varumärkesklasser.

Systembolaget fick avslag på sin varumärkesansökan i en av klasserna, då PRV ansåg att ”PROMILLEKOLL är en naturlig sammansättning av orden PROMILLE och KOLL och kan inte anses ha någon annan innebörd än den att ha kontroll på promillehalten.” Systembolaget överklagade beslutet till Patentbesvärsrätten som delade PRVs bedömning och meddelade ett avslagsbeslut.

Vi på Advokatfirman ALDO har lång erfarenhet av varumärken och varumärkesregistreringar. Vi är väl insatta i vad som krävs för att en varumärkesansökan ska bli godkänd. Ett grundläggande krav är att varumärket ska ha särskiljningsförmåga, vilket innebär att varumärket inte får beskriva den vara eller tjänst det representerar, och inte heller får förväxlas med något annat varumärke. Vi hjälper er att inte göra samma misstag som Systembolaget, något som sparar både tid och pengar.

Utifrån vår gedigna erfarenhet kan Advokatfirman ALDO erbjuda företag som står inför att registrera varumärken värdefulla råd och konkreta strategier för att få bästa möjliga skydd. Vi bistår också företag vid varumärkesintrång samt i utformandet av varumärkesstrategier. Tveka inte att höra av er till oss, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa just er.

Om du vill läsa mer

Vill du läsa avgörandet från Patentbesvärsrätten i målet Promillekoll finner du det här:

Patentbesvärsrätten