14 april 2021

Arbetsgivare under coronakrisen – en djungel av regler och möjligheter

När verksamheten förändras på grund av coronakrisen gäller det att känna till vilket ansvar du som arbetsgivare har, men också vilka stödåtgärder som finns att tillgå för att undvika de värsta ekonomiska konsekvenserna av krisen.

Möjligheten att korttidspermittera anställda gäller även under 2021, men skiljer sig på flera punkter från reglerna som gällde under 2020. Det är möjligt att få stöd under totalt sju månader, från den 1 december 2020 till den 30 juni 2021. För att ta del av det nya stödet behöver du som arbetsgivare göra en ny ansökan till Tillväxtverket. Vidare finns även möjlighet att ansöka hos Skatteverket om omställningsstöd för fasta kostnader vid tappad omsättning på grund av coronakrisen. Enskilda näringsverksamheter och handelsbolag kan i stället ansöka om omsättningsstöd hos Länsstyrelsen.

Som arbetsgivare i en verksamhet som under det senaste året ställt om till distansarbete är det viktigt att komma ihåg att ansvaret för arbetsmiljön enligt arbetsmiljölagen kvarstår vid distansarbete. Arbetsgivaren ska bland annat undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön på hemmakontoret. Det förutsätter ett gott samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare, vilket kan kräva tydliga rutiner.

Är du arbetsgivare och i behov av juridisk rådgivning för din verksamhet till följd av coronakrisen? Tveka då inte att kontakta oss på Advokatfirman Aldo. Vi har lång erfarenhet av rådgivning inom arbetsrätt och kan hjälpa dig med rätt åtgärder anpassade för din verksamhet. Vi ser fram emot att höra från er!

Matilda Olsson


0760-07 36 00
matilda.olsson@
advokatfirmanaldo.se